Sömnen - viktig för dig!

Publicerat: 2008-04-14 kl: 21:09:00 i Stress-av
Var inne på Kellogg´s sida och har nu startat mitt get fit for fight program. Veckans uppdrag är att hålla kolla på mina sömn! Jag ska gå och lägga mig i tid så jag får minst sju timmars sömn varje natt. Ska föra lute sömndagbok över det och jag gissar på att det kommer komma in lite av det här. För er som blir inspirerade gå in på http://www.kelloggs.se/ och starta ett eget program du med!
Här är mina uppdrag för veckan:
Uppdrag 1)

Gå och lägg dig i tid, så att du får minst 7 timmars sömn varje natt

Planera när du ska gå och lägga dig varje dag hela veckan, så att du får dina 7-8 timmars sömn varje natt.

Var realistisk när du planerar och var benhård när du ska genomföra planen.

Även om du inte hinner diska, se avsnittet av favoritserien färdigt eller dricka ännu en kopp te med väninnan, ska du prioritera din sömn.

För gärna en liten sov-dagbok över veckan, så att du kan bedöma din insats - och inte minst det du vinner - när veckan är slut.

Om du följer planen kommer du helt säkert att märka att du får mer energi och mer kraft, när veckan närmar sig sitt slut och du ska njuta av helgledigheten.

Uppdrag 2)

Bli medveten om den
goda sömnen

Enligt dina testresultat känner du dig i regel utvilad när väckaren ringer. Det är positivt och tyder också på att du inte behöver förändra ditt sömnmönster så mycket.

Veckans utmaning handlar därför om att optimera din sömn ytterligare, vilket betyder att du ska bli medveten om vad som krävs för att du ska sova gott.

Därför ska du under den kommande veckan varje morgon betygsätta din sömn och se tillbaka på kvällen före:

Drack du alkohol, kaffe, te eller coca cola? Gick du och la dig sent eller tidigt? Tog det lång tid att somna eller slocknade du direkt? Vaknade du under natten och kunde du somna igen? Och framförallt: vad handlade dina tankar om? Var det saker du oroade dig för och var nervös för eller såg du tvärtom fram emot en ny härlig dag?

Var så detaljerad som möjligt och se om du i slutet av veckan kan se ett mönster på dina vanor och upplevelsen av din sömn. På så sätt kan du bidra till ännu fler goda nätter.

Trackback