7 augusti 2014

Publicerat: 2014-08-07 kl: 15:44:50 i Neonatal
1348g, 32 ml x 8 (måltiderna).
Igårkväll när jag satt känguru upptäcktes dock en stelhet och förmodade svullna körtlar under halsen på Hjalle, öm och slö var han också så för att en grundligare undersökning skulle bli gjord flyttades han från mig till kuvösen (efter bara två timmar...). Blodprov togs både för crp och blododling. Med tanke på att han fått mer blod under gårdagen borde han ha varit piggare men gnällde knappt under tiden de stack honom. Stackars lillkillen har nog åkt på något, antiobiotika insatt i alla fall och med tanke på hur tidigt (tror vi), de hittade det ska det vara under kontroll. 
Jag har dock lite småont i halsen så har hållt mig borta därifrån under dagen för att inte smitta, sköterskan som ska ta hand om honom ikväll var precis här för att lämna en uppdatering på hur det är med honom och han verkar piggare men fortfarande öm så de vill ogärna flytta på honom om det inte behövs. Han har i alla fall ätit och de hade bytt blöja på honom precis innan hon började så hon visste inte riktigt hur det var annars. Hoppas att det går över fort för jag vill inte se honom ha ont, det var så jobbigt igår att gå därifrån men samtidigt orkade jag inte vara kvar när de hade tagit alla prover. Jag och blod går inte sådär toppenbra ihop och det gjorde ont i mig att se när de stack honom även om det var för hans eget bästa.
Nu håller vi tummarna för att mitt halsont försvinner helt så kan jag gå bort en stund ikväll i alla fall även om det bara blir för att mata honom. Jag vill hellre att han ligger kvar i kuvösen om han har ont när man flyttar honom... 
Han tyckte även att det var jobbigt att bli flyttad på igår (syresättningen gick ner när jag lyfte ut honom). Så lite syrgas blev tillsatt under en kort stund, måste komma ihåg att kolla om den är borttagen idag och det är bara cpap igen eller vad som gäller. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback